miercuri, 12 aprilie 2017

Lorne Peterson, "Sculpting A Galaxy" (2006)

Prin 2007, la Mall Vitan din București, am găsit, la un preț nu prea accesibil, un volum magnific scris de Lorne Peterson: Sculpting A Galaxy - Inside the Star Wars Model Shop (Insight Editions, San Rafael, CA, 2006). Mi-am făcut o gaură în buget și l-am cumpărat pe loc. Apoi, volumul a fost pus într-o cutie de carton, mutat, depozitat, mutat din nou, așezat la raft și lăsat să zacă, nebăgat în seamă, vreme de mai mulți ani.

În cele din urmă, în ianuarie 2017, l-am parcurs în două zile. Și iată ce am aflat:

Sculpting A Galaxy este un volum de colecție în toată puterea cuvântului, format mare, cartonat, cu supracopertă color pe coală lucioasă, imprimat pe coală cretată de o calitate excelentă, cu o sumedenie de ilustrații color de înaltă definiție, dintre care unele sunt atît de mari încît au fost pliate.

Volumul începe cu o "Prefață" de George Lucas, inițiatorul și coordonatorul seriei Star Wars, respectiv cu un "Cuvânt înainte" de Rick McCallum, care subliniază importanța Atelierului de Modele din cadrul companiei Industrial Light and Magic. Apoi, autorul însuși ne urează "Bun venit în Atelierul de Modele" și ne informează succint despre istoria de trei decenii a atelierului, respectiv despre unele aspecte ale activității sale.

Urmează patru capitole ample despre astronave, despre vehicule, despre creaturi, droizi și sculpturi, respectiv despre decoruri. În fiecare dintre capitole, aflăm despre metodele prin care au fost create diverse machete, despre maniera în care au fost filmate diferite cadre din trilogia originală Războiul stelelor, respectiv despre incidente anecdotice din culise.

Cartea se încheie cu o "Postfață" de Phil Tippett, alt veteran al echipei de efecte speciale de la ILM, respectiv cu o galerie a colaboratorilor ILM, cu un glosar de termeni tehnici, cu un index vizual și cu o secțiune de mulțumiri.

Un merit al volumului este că disipează întrucâtva ideea preconcepută că absolut tot ceea ce văd spectatorii pe ecran când vizionează un film fantastic sau SF a fost creat prin efecte speciale numerice. Un număr imens de cadre din cele șase filme Star Wars realizate de George Lucas s-a bazat pe filmări cu machete și modele.

Dacă ar fi să-i reproșez ceva acestei cărți superbe, probabil că ar fi faptul că o bună parte din text este imprimat cu alb pe fond negru. Ceea ce, la o răsfoire superficială a volumului, pare o opțiune estetică impresionantă (căci machetele de astronave sunt fotografiate pe un fundal ce sugerează spațiul cosmic), la o lectură atentă se dovedește a cauza dificultăți. Dar poate că Sculpting A Galaxy a fost creat în special pentru a fi răsfoit sau admirat...

Pe ansamblu, însă, am fost foarte plăcut impresionat de această carte. O voi așeza la loc de cinste în colecția mea, alături de Star Wars Year by Year, și am să o reiau uneori pentru recitire.

Niciun comentariu: