marți, 11 aprilie 2017

Carl Sagan, "Cosmos" (1980)

Cu serialul Cosmos, prezentat de dr. Carl Sagan, am făcut cunoștință la vârsta de nouă ani, prin 1980 sau 1981. Eram în clasa a patra, iar serialul se difuza săptămânal la TVR 1. Chiar și alb-negru, cu vocea savantului american dublată de regretatul Florian Pittiș, Cosmos a avut un efect uriaș asupra mea.

Ceva mai târziu, la vârsta de cincisprezece sau șaisprezece ani, l-am revăzut cu aceeași plăcere - tot alb-negru, tot la TVR 1, însă de această dată subtitrat. Așa am ajuns nu doar să primesc mesajul carismaticului astronom, ci și să îi ascult vocea.

Cum toate cele bune sau rele sunt trei, prin 2006 sau 2007, mulțumită unui bun prieten, am avut ocazia să vizionez Cosmos a treia oară - de această dată color. Atunci am descoperit, cu surprindere, că pe coloana sonoră a unui episod apărea, pe lângă muzica de neuitat a lui Vangelis, o piesă de Pink Floyd. (La primele două vizionări încă nu auzisem de acea formație.)

Între timp, pe la începutul anilor 1990, avusesem ocazia să răsfoiesc în anticariatul Noi din centrul Bucureștiului o ediție cartonată, cu ilustrații color, a cărții care însoțea serialul. (Cu imens regret, am lăsat exemplarul la raft, unde îl găsisem. Avea un preț exorbitant.)

În cele din urmă, însă, a ieșit soarele și pe strada mea. Mai exact, în 2014, Editura Herald din București a lansat prima ediție română a volumului Cosmos, în traducerea lui Alexandru Anghel. Și, cum am avut onoarea de a prezenta această carte în cadrul emisiunii "Ce citim astăzi?", reprezentanții editurii mi-au oferit cadou un exemplar.

Apoi, în iulie 2016, la anticariatul Antic ExLibris din Capitală, am găsit la preț promoțional o ediție americană. Am cumpărat două exemplare (dintre care pe unul l-am oferit cadou), am dăruit volumul cu traducerea română (dar din dar...) și, în decembrie 2016, am citit originalul într-o săptămână.

Să vă spun și dumneavoastră ce am aflat:

Această ediție a volumului Cosmos (Editura Ballantine Books, New York, 2013) începe cu un nou "Cuvânt înainte" de Neil de Grasse Tyson, intitulat "Reflecții despre Cosmos de Carl Sagan", în care astrofizicianul tratează despre impactul global major avut de serialul TV și cartea ce l-a însoțit, precum și despre valoarea lui perenă.

Urmează un alt "Cuvânt înainte", scris de Ann Druyan, soția regretatului astronom și coautoarea serialului TV. Dumneaei relatează succint despre condițiile în care a fost turnat serialul, despre includerea de către Biblioteca Publică a Congresului SUA a volumului Cosmos într-o listă de optzeci și opt de cărți care au format America, despre pasiunea pentru știință care îl anima pe Carl Sagan și despre aducerea la zi a serialului TV - de această dată avându-l ca prezentator pe Neil de Grasse Tyson.

Nu putea să lipsească "Introducerea" în care autorul însuși relatează despre implicarea sa în misiuni de explorare spațială precum Viking și Voyager, despre realizarea serialului TV în condiții uneori dificile și despre continuarea cercetărilor de astronomie și planetologie după difuzarea serialului Cosmos.

Lucrarea propriu-zisă constă în treisprezece capitole în care Carl Sagan tratează, rând pe rând, despre locul nostru în univers, despre istoria științei, despre condițiile de pe Venus și Marte, despre astrofizică, despre biologie și evoluționism, despre genetică, despre astronomie, despre ecologie, despre informațiile (recente la acea vreme) trimise de sondele spațiale Voyager referitor la sateliții jovieni, despre topologie și despre teoria Big Bang-ului.

Ceea ce transpare din fiecare capitol este, pe de o parte, grija de a delimita faptele dovedite experimental de ipotezele deocamdată neconfirmate, iar, pe de altă parte, un profund umanism. Sagan subliniază în repetate rânduri nu doar posibilitățile deschise pentru rasa umană de către explorarea spațială, ci și precaritatea ecosistemului în care trăim, precum și posibilitatea neliniștitoare a holocaustului nuclear. Nu întâmplător, ultimul capitol se intitulează "Cine vorbește în numele Pământului?" și evidențiază responsabilitatea pe care o avem pentru lumea în care trăim.

Lucrarea se încheie cu o listă de mulțumiri, cu două apendice, cu o listă de lucrări sugerate spre aprofundarea subiectelor atinse în fiecare capitol, precum și cu un index alfabetic.

Această ediție a volumului Cosmos se citește cu plăcere nu numai pentru că are un conținut interesant și o manieră accesibilă de expunere, ci și pentru că e imprimată pe o hârtie excelentă și e tehnoredactată foarte elegant. De asemenea, ediția din 2013 conține un număr de planșe color cu diverse reproduceri de fotografii și de picturi relevante pentru materialul prezentat în text.

Cititorul întoarce ultima filă a cărții cu un gând de recunoștință pentru carismaticul astronom și planetolog care ne-a părăsit acum două decenii, pe 20 decembrie 1996, precum și cu intenția de a parcurge alte lucrări ale sale. Poate că dr. Carl Sagan a pierit, dar cu siguranță că nu va fi uitat. 

Niciun comentariu: